24 lipca 2013 r. w pobliżu stacji Santiago de Compostela miała miejsce jedna z największych katastrof kolejowych w historii Hiszpanii. Pociąg dużych prędkości, obsługiwany przez przewoźnika RENFE, wykoleił się na łuku toru, kilka kilometrów od stacji. W wypadku zginęło 79 osób, a 140 zostało rannych.
Śledztwo, które zostało przeprowadzone w kolejach hiszpańskich w związku z katastrofą, stało się jednocześnie podstawą do wprowadzenia szeregu nowoczesnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. Dziś, półtora roku po wypadku pod Santiago de Compostela, hiszpański zarządca infrastruktury ADIF jest przykładem dla innych krajów w zakresie systemów i procedur związanych z bezpieczeństwem kolejowym. Z doświadczeń spółki skorzystać powinny szczególnie te państwa, które są właśnie na etapie planowania kolei dużych prędkości.
Już 25 lutego w Warszawie podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego rozwiązania wprowadzone po katastrofie pod Santiago de Compostela zaprezentują przedstawiciele ADIF. Gośćmi Forum będą: David Gómez-Rey Romero, Wicedyrektor, Rolling Stock and Safety Management Systems, Directorate Safety on Traffic Management oraz Joaquin Briones Bermejo, Ekspert, Civil Protection and Security Directorate w ADIF.
Więcej na temat konferencji - szczegółowy program i rejestracja.