Założeniem powyższego seminarium jest przedstawienie i analiza obecnego stanu systemu informacji pasażerskiej na sieci PKP oraz wykazanie możliwości połączenia obecnie pracujących lokalnych systemów dynamicznej informacji pasażerskiej w jeden, spójny system, opierający się na ujednoliconych zasadach. Przedstawimy problemy które dotyczą samych procesów integracji poszczególnych systemów i podsystemów. Sięgniemy do przykładów z Europy, aby zaprezentować najczęściej spotykane przeszkody podczas łączeń poszczególnych elementów w systemach informacji pasażerskiej.
Opowiemy również, jak radzą sobie z takimi problemami najlepsi. Nie zapomnimy również przedstawić aspektów ekonomicznych prezentowanych problemów. Przez szereg ostatnich lat przy realizacji wielu projektów odnowy dworców, stacji i przystanków kolejowych, powstawały systemy dynamicznej informacji pasażerskiej. Każdy z tych systemów w dniu dzisiejszym stanowi oddzielny i niezależny oraz samodzielnie pracujący zestaw. W momencie kiedy zaszłaby potrzeba połączenia tych wszystkich podsystemów i zarządzania całością jako jednym systemem, z dnia na dzień, okazałoby się że jest to niemożliwe. Powód jest bardzo prosty – w chwili powstawania wszystkich oddzielnych systemów, zarządzenia i regulacje mówiły w prosty sposób o bardzo ogólnych uwarunkowaniach dla prezentowania informacji pasażerskiej – głównie o kolorystyce, ale nie zawierały wytycznych co do zaplecza serwerowego, danych czy systemów informatycznych. Mówiły o dniu dzisiejszym i o obecnych potrzebach. Systemy dynamicznej informacji powstawały i powstają nadal, zarządzenia również, z tym iż w chwili obecnej bardziej szczegółowo opisują wytyczne dotyczące kompleksowej informacji pasażerskiej, lecz nadal lokalnie i nadal zbyt ogólnie. Aby zintegrować i połączyć wszystkie funkcjonujące w chwili obecnej systemy, niezbędne jest przeanalizowanie ich samych, wskazać elementy które są wspólne oraz takie, które będą wymagały dodatkowej analizy, a na samym końcu wykażemy wnioski – te wnioski winny znaleźć odzwierciedlenie w stosownych przepisach i zarządzeniach – o tym wszystkim będziemy mówić podczas naszego spotkania.
Należy pamiętać, że systemy lokalne winny stanowić zaplecze awaryjne, lecz jeden spójny system powinien zarządzać kompleksowo dynamiczną informacją pasażerską, będącą pod kontrolą lokalnie na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach kolejowych z kilku istotnych względów, jednym z nich jest system sprzedaży biletów, który nie jest tylko narzędziem do osiągania wyników ekonomicznych, lecz także służy do przekazywania informacji pasażerskiej i na danych systemu rozkładowego opierają się dane wspomagające sprzedaż biletów. Nie wspominając o internetowej informacji dla podróżnych, czy dla wszystkich służb czuwającymi nad właściwą realizacją zadań przewozowych. Musimy również pamiętać, że niebawem trzeba będzie pochylić się nad połączeniem kolejowych systemów informacji pasażerskiej z systemami lokalnych przewoźników (aglomeracje, regiony), ten temat także zostanie poruszony.
Nawiązując do powyższego chcemy serdecznie zaprosić wszystkich, którzy borykają się z poruszoną problematyką, chcą się podzielić swoimi doświadczeniami i wysłuchać wskazówek oraz analiz przygotowanych przez nasz zespół. Chcielibyśmy, żeby to spotkanie pomogło w pracy podczas konstruowania i planowania systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.
Seminarium przeprowadzone zostanie w ramach projektu
TOR Centrum Szkoleniowe. Jest on ukierunkowany na dostarczenie uczestnikom aktualnej i wyczerpującej wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku transportowego i infrastrukturalnego. Wydarzenia seminaryjne realizowane są w siedzibie ZDG TOR, a grupy uczestników liczą maksymalnie 10 osób.
Kontakt: Marta Rodziewicz