
Kongres Kolei Dużych Prędkości & Europejskie Forum Taborowe 2026
16.3.2026
45
Dni
12
Godzin
44
Minut
29
Sekund


16 marca 2026 r.w Łodzi Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz portal rynek-kolejowy.pl organizują pierwszy w Polsce Kongres Kolei Dużych Prędkości – wykorzystać polski potencjał. Agenda wydarzenia poświęcona jest perspektywach rozwoju KDP w Polsce w zakresie taboru i infrastruktury, a także finansowania, regulacji i polityki państwa.
Wramach Kongresu odbędzie się również XIII Europejskie Forum Taborowe – European Rolling Stock Forum. To wydarzenie jest największym i najbardziej prestiżowym wydarzeniem w Europie Środkowo-Wschodniej poświęconym tematyce nowoczesnego taboru kolejowego. W tegorocznej edycji agenda obejmie również tematykę infrastruktury dla Kolei Dużych Prędkości i strategię rozwoju tego sektora w Polsce zarówno w obszarze projektowania i budownictwa, jak i taboru dla szybkich kolei.
Podczas Europejskiego Forum Taborowego co roku gościmy liczne grono firm krajowych i zagranicznych. W poprzednich latach odwiedzili nas przedstawiciele m.in. DG MOVE z Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, polskiego i zagranicznych rządów, a także Kolei Ukraińskich, Kolei Niemieckich, Kolei Litewskich, Kolei Węgierskich, Kolei Rumuńskich, Kolei Czarnogórskich czy dyrektorzy generalni UIC oraz UNIFE, kluczowych organizacji europejskich zajmujących się branżą kolejową. Wśród uczestników wydarzenia znaleźli się także prezydenci miast, przedstawiciele środowisk naukowych, reprezentanci firm dostarczających pojazdy, komponenty czy rozwiązania techniczne, a także przedstawiciele przewoźników i samorządów regionalnych kupujących tabor kolejowy. Konferencja jest więc doskonałą okazją do nawiązania kontaktów z szerokorozumianym rynkiem taborowym nie tylko w Polsce.
*wydarzenie będzie tłumaczone symultanicznie na j. angielski
*simultaneous translation (English-Polish) will be provided throughout the event
Partnerzy
Prelegenci:
Program
8:00 Rejestracja uczestników
9:00 Otwarcie Kongresu
- Adrian Furgalski, Prezes zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
9:15 Wystąpienie otwierające
9:30 Wystąpienie gościa specjalnego
9:45 Wystąpienie gościa specjalnego
10:00 DEBATA OTWARCIA: Nowa unijna strategia rozwój Kolei Dużych Prędkości
- Odradzający się rynek połączeń międzynarodowych w Europie i rola regionu EŚW
- Polska sieć KDP jako integrator regionu Europy Środkowej i Wschodniej
- Priorytety UE w rozbudowie i modernizacji sieci KDP w UE. Współpraca, szanse i kompetencje polskich wykonawców, projektantów i inżynierów
- Poprawa łączności transgranicznej, integracja sieci, ujednolicenie systemów sygnalizacji (ETCS) i standardów
- Czy pojedziemy KDP 250 km/h na Litwę do 2030 r.?
- Horyzont czasowy i plany budowy linii KDP po Ygreku
Paneliści:
Moderator: Łukasz Malinowski, Dyrektor zarządzający & Redaktor naczelny, TOR Wydawnictwo
11:20 DEBATA STRATEGICZNA – XII Europejskie Forum Taborowe: Tabor dużych prędkości do obsługi połączeń międzynarodowych
- Tabor dla polskiej sieci KDP – jak nie popełnić błędów Zachodu?
- 250 czy 350 km/h? Optymalna prędkość KDP w polskich warunkach
- Polscy dostawcy a współpraca z zagranicznymi markami: transfer know-how, utrzymanie, rozwój kompetencji
- Przetarg PKP IC na pociągi KDP – założenia, oczekiwania, uwarunkowania; dostosowanie piętrusów do obsługi KDP
- Dostępność wagonów na 200 km/h
- Wagony sypialne i kuszetki
- Współpraca z sąsiednimi krajami (elektryfikacja, homologacja pojazdów)
- Projektowanie wnętrz saloników, samolotów, stanowisk odpraw – czego kolejarze mogą nauczyć się od branży lotniczej?
Paneliści:
Moderator:
12:35 DEBATA: „Złoty trójkąt” dla inwestycji wzdłuż linii Warszawa-Łódź-Poznań i Wrocław
- Szanse rozwojowe dla głównych i średnich ośrodków miejskich z kolejowego CPK
- Wpływ na rozwój regionów, mobilność pasażerów i dojazd do węzłów komunikacyjnych
- Linia Warszawa-Łódź: wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania, przebieg linii kolejowej w terenie
Paneliści:
Moderator:
13:20 Przerwa techniczna / lunch
14:00 DEBATA: Kolejowe cargo i potrzeby wojska. Tabor używany i spalinowy oraz nowe rozwiązania napędowe
- Ciężkie lokomotywy spalinowe na potrzeby transportu sprzętu wojskowego
- Sprowadzanie używanego taboru z zagranicy (koszty polonizacji, możliwości i korzyści)
- Przyszłość rynku lokomotyw towarowych i przedsiębiorstw wynajmujących tabor
- Lokomotywy wodorowe vs bateryjna na liniach niezelektryfikowanych
- Tabor spalinowy – problemy z pozyskiwaniem pojazdów z silnikiem Diesla
- Lokomotywy z budżetu MON na wypadek konieczności wykonywania strategicznych przewozów a ich utrzymanie, zatrudnienie maszynistów itd. w czasie pokoju
Paneliści:
Moderator: Roman Czubiński, Dziennikarz, rynek-kolejowy.pl
15:15 Wystąpienie partnera
15:30 DEBATA: Synergia KDP i przewozów regionalnych. Jak zmaksymalizować korzyści dla pasażera?
- Intercity KDP, Aero Express, Interregio. Jakiego poolu potrzebuje CPK?
- Tabor narodowego przewoźnika do obsługi KDP
- Dodatkowe środki na tabor regionalny. Czy ETS2 i Plan Społeczno-Klimatyczny mogą choć częściowo uratować Polregio przed 2030 r.?
- Dowozy do aglomeracji i koleje regionalne jako uzupełnienie KDP
- Oferta przewoźników regionalnych a braki taboru dwusystemowego (3kV DC i 25 kV AC) po uruchomieniu KDP
- Tabor spalinowy ze wsparciem z PSK
Paneliści:
Moderator:
14:00 DEBATA: Realizacja i integracja projektów KDP – dostawcy, wykonawcy, technologie i systemy sterowania
- Polscy wykonawcy KDP a rynkowe zasady przetargów: rozjazdy, podkłady, szyny, mosty i wiadukty
- BIM w PLK i realizacja projektów KDP na styku z CPK
- Łącznice na styku z siecią konwencjonalną i adaptacja stacji technicznych do zatrzymywania pociągów regionalnych
- Projekt linii CPK w zakresie systemów sterowania, zasilania i zarządzania ruchem pasażerskim; przetargi na systemy sterowania ruchem – całe linie czy fragmentaryzacja?
Paneliści:
Moderator:
15:15 Wystąpienie partnera
15:30 DEBATA: Budowa i utrzymanie KDP w Polsce – wizja, sieć, zaplecze techniczne
- Jaki kształt i priorytety Zintegrowanej Sieci Kolejowej? Wnioski z programu rozbudowy sieci dróg od lat 90.
- Utrzymanie infrastruktury KDP na 350 km/h – jak nie popełnić błędów Zachodu? Rozwiązania projektowe i kontrola nad jakością
- Gdzie powstaną stacje postojowo-techniczne, centrum utrzymania taboru, bazy utrzymania infrastruktury, centra zarządzania ruchem, obiekty energetyczne?
- Brak Rzeszowa, Szczecina, Bydgoszczy w sieci KDP. Jaką ofertę ma państwo dla mieszkańców Podkarpacia i Pomorza Zachodniego?
Paneliści:
Moderator:
17:00 Zakończenie Kongresu
Uczestnictwo
Aktualnie dostępne pakiety
✅ Udział w konferencji
✅ Welcome Pack
✅ Dostęp do stoisk targowych
✅ Dostęp do prezentacji po wydarzeniu
✅ Fast-track przy rejestracji – omijasz kolejki
✅ Specjalny identyfikator VIP – wyróżnij się w tłumie
✅ Dostęp do strefy VIP
✅ Pakiet cateringowy
✅ Networking z uczestnikami i prelegentami
✅ Business matchmaking – przy zakupie min. 4 wejściówek*
✅ Zniżka 10% na jeden kongres TOR (do wykorzystania w ciągu 6 miesięcy)
✅ Zniżka 20% na dowolne szkolenie TOR w 2025 roku
✅ Certyfikat udziału (na życzenie)
* Szczegóły u organizatora
* Cena promocyjna do 31.1.2026
❗️ Wymagana akredytacja*
❗️ Ograniczona liczba miejsc
✅ Udział w konferencji
✅ Welcome Pack
✅ Dostęp do stoisk targowych
✅ Dostęp do prezentacji po wydarzeniu
✅ Fast-track przy rejestracji – omijasz kolejki
✅ Specjalny identyfikator VIP – wyróżnij się w tłumie
✅ Dostęp do strefy VIP
✅ Pakiet cateringowy
✅ Networking z uczestnikami i prelegentami
✅ Business matchmaking – przy zakupie min. 4 wejściówek*
✅ Zniżka 10% na jeden kongres TOR (do wykorzystania w ciągu 6 miesięcy)
✅ Zniżka 20% na dowolne szkolenie TOR w 2025 roku
✅ Certyfikat udziału (na życzenie)
*Darmowy udział przewidziany jest tylko dla przedstawicieli administracji publicznej, samorządów, instytucji naukowych, uczelni wyższych oraz szkolnictwa.
Inne Wydarzenia
Najczęstsze pytania
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Uczestnicy otrzymają fakturę pro forma za udział w szkoleniu 7 dni przed wydarzeniem.
Udział w wydarzeniu można wykupić poprzez stronę www.tor-konferencje.pl, wybierając wydarzenie, które nas interesuje.
Pakiet VIP można wykupić, wybierając podczas rejestracji opcje płatnego uczestnictwa. Wybierając opcję płatnej rejestracji, mają Państwo możliwość dokonania płatności online lub faktury pro-forma.
Z uczestnictwa w wydarzeniu można zrezygnować bez kosztów na 7 dni przed wydarzeniem. Rezygnacja w terminie od 7 dni do 4 przed wydarzeniem wynosi 20% opłaty za udział w wydarzeniu, w terminie 3 dni od wydarzenia w wysokości 50% opłaty za udział w wydarzeniu. W przypadku rezygnacji z udziału w dzień przed wydarzeniem lub w dniu wydarzenia, Uczestnik ponosi 100% opłaty za udział w wydarzeniu. Rezygnacja musi zostać złożona mailowo: konferencje@tor-konferencje.pl.
Termin płatności faktury to 7 dni.
Tak, wystarczy podczas rejestracji uczestnictwa wybrać interesujący nas sposób płatności.