
Kongres Kolei Dużych Prędkości & Europejskie Forum Taborowe 2026
16.3.2026
45
Days
12
Hours
44
Minute
29
Seconds


16 marca 2026 r. w Łodzi Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz portal rynek-kolejowy.pl organizują pierwszy w Polsce Kongres Kolei Dużych Prędkości – wykorzystać polski potencjał. Agenda wydarzenia poświęcona jest perspektywach rozwoju KDP w Polsce w zakresie taboru i infrastruktury, a także finansowania, regulacji i polityki państwa.
W ramach Kongresu odbędzie się również XIII Europejskie Forum Taborowe – European Rolling Stock Forum. To wydarzenie jest największym i najbardziej prestiżowym wydarzeniem w Europie Środkowo-Wschodniej poświęconym tematyce nowoczesnego taboru kolejowego. W tegorocznej edycji agenda obejmie również tematykę infrastruktury dla Kolei Dużych Prędkości i strategię rozwoju tego sektora w Polsce zarówno w obszarze projektowania i budownictwa, jak i taboru dla szybkich kolei.
Podczas Europejskiego Forum Taborowego co roku gościmy liczne grono firm krajowych i zagranicznych. W poprzednich latach odwiedzili nas przedstawiciele m.in. DG MOVE z Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, polskiego i zagranicznych rządów, a także Kolei Ukraińskich, Kolei Niemieckich, Kolei Litewskich, Kolei Węgierskich, Kolei Rumuńskich, Kolei Czarnogórskich czy dyrektorzy generalni UIC oraz UNIFE, kluczowych organizacji europejskich zajmujących się branżą kolejową. Wśród uczestników wydarzenia znaleźli się także prezydenci miast, przedstawiciele środowisk naukowych, reprezentanci firm dostarczających pojazdy, komponenty czy rozwiązania techniczne, a także przedstawiciele przewoźników i samorządów regionalnych kupujących tabor kolejowy. Konferencja jest więc doskonałą okazją do nawiązania kontaktów z szerokorozumianym rynkiem taborowym nie tylko w Polsce.
*wydarzenie będzie tłumaczone symultanicznie na j. angielski
*simultaneous translation (English-Polish) will be provided throughout the event
Partners
Speakers:
program
8:00 Rejestracja uczestników
9:00 Otwarcie Kongresu
- Adrian Furgalski, Prezes zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR
9:15 Wystąpienie otwierające
9:30 Wystąpienie gościa specjalnego
9:45 Wystąpienie gościa specjalnego
10:00 DEBATA OTWARCIA: Nowa unijna strategia rozwój Kolei Dużych Prędkości
- Odradzający się rynek połączeń międzynarodowych w Europie i rola regionu EŚW
- Polska sieć KDP jako integrator regionu Europy Środkowej i Wschodniej
- Priorytety UE w rozbudowie i modernizacji sieci KDP w UE. Współpraca, szanse i kompetencje polskich wykonawców, projektantów i inżynierów
- Poprawa łączności transgranicznej, integracja sieci, ujednolicenie systemów sygnalizacji (ETCS) i standardów
- Czy pojedziemy KDP 250 km/h na Litwę do 2030 r.?
- Horyzont czasowy i plany budowy linii KDP po Ygreku
Paneliści:
Moderator:
11:20 DEBATA STRATEGICZNA – XII Europejskie Forum Taborowe: Tabor dużych prędkości do obsługi połączeń międzynarodowych
- Tabor dla polskiej sieci KDP – jak nie popełnić błędów Zachodu?
- 250 czy 350 km/h? Optymalna prędkość KDP w polskich warunkach
- Polscy dostawcy a współpraca z zagranicznymi markami: transfer know-how, utrzymanie, rozwój kompetencji
- Przetarg PKP IC na pociągi KDP – założenia, oczekiwania, uwarunkowania; dostosowanie piętrusów do obsługi KDP
- Dostępność wagonów na 200 km/h
- Wagony sypialne i kuszetki
- Współpraca z sąsiednimi krajami (elektryfikacja, homologacja pojazdów)
- Projektowanie wnętrz saloników, samolotów, stanowisk odpraw – czego kolejarze mogą nauczyć się od branży lotniczej?
Paneliści:
Moderator:
12:35 DEBATA: „Złoty trójkąt” dla inwestycji wzdłuż linii Warszawa-Łódź-Poznań i Wrocław
- Szanse rozwojowe dla głównych i średnich ośrodków miejskich z kolejowego CPK
- Wpływ na rozwój regionów, mobilność pasażerów i dojazd do węzłów komunikacyjnych
- Linia Warszawa-Łódź: wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania, przebieg linii kolejowej w terenie
Paneliści:
Moderator: Łukasz Malinowski, Dyrektor zarządzający & Redaktor naczelny, TOR Wydawnictwo
13:20 Przerwa techniczna / lunch
14:00 DEBATA: Kolejowe cargo i potrzeby wojska. Tabor używany i spalinowy oraz nowe rozwiązania napędowe
- Ciężkie lokomotywy spalinowe na potrzeby transportu sprzętu wojskowego
- Sprowadzanie używanego taboru z zagranicy (koszty polonizacji, możliwości i korzyści)
- Przyszłość rynku lokomotyw towarowych i przedsiębiorstw wynajmujących tabor
- Lokomotywy wodorowe vs bateryjna na liniach niezelektryfikowanych
- Tabor spalinowy – problemy z pozyskiwaniem pojazdów z silnikiem Diesla
- Lokomotywy z budżetu MON na wypadek konieczności wykonywania strategicznych przewozów a ich utrzymanie, zatrudnienie maszynistów itd. w czasie pokoju
Paneliści:
Moderator: Roman Czubiński, Dziennikarz, rynek-kolejowy.pl
15:15 Wystąpienie partnera
15:30 DEBATA: Synergia KDP i przewozów regionalnych. Jak zmaksymalizować korzyści dla pasażera?
- Intercity KDP, Aero Express, Interregio. Jakiego poolu potrzebuje CPK?
- Tabor narodowego przewoźnika do obsługi KDP
- Dodatkowe środki na tabor regionalny. Czy ETS2 i Plan Społeczno-Klimatyczny mogą choć częściowo uratować Polregio przed 2030 r.?
- Dowozy do aglomeracji i koleje regionalne jako uzupełnienie KDP
- Oferta przewoźników regionalnych a braki taboru dwusystemowego (3kV DC i 25 kV AC) po uruchomieniu KDP
- Tabor spalinowy ze wsparciem z PSK
Paneliści:
Moderator:
14:00 DEBATA: Realizacja i integracja projektów KDP – dostawcy, wykonawcy, technologie i systemy sterowania
- Polscy wykonawcy KDP a rynkowe zasady przetargów: rozjazdy, podkłady, szyny, mosty i wiadukty
- BIM w PLK i realizacja projektów KDP na styku z CPK
- Łącznice na styku z siecią konwencjonalną i adaptacja stacji technicznych do zatrzymywania pociągów regionalnych
- Projekt linii CPK w zakresie systemów sterowania, zasilania i zarządzania ruchem pasażerskim; przetargi na systemy sterowania ruchem – całe linie czy fragmentaryzacja?
Paneliści:
Moderator:
15:15 Wystąpienie partnera
15:30 DEBATA: Budowa i utrzymanie KDP w Polsce – wizja, sieć, zaplecze techniczne
- Jaki kształt i priorytety Zintegrowanej Sieci Kolejowej? Wnioski z programu rozbudowy sieci dróg od lat 90.
- Utrzymanie infrastruktury KDP na 350 km/h – jak nie popełnić błędów Zachodu? Rozwiązania projektowe i kontrola nad jakością
- Gdzie powstaną stacje postojowo-techniczne, centrum utrzymania taboru, bazy utrzymania infrastruktury, centra zarządzania ruchem, obiekty energetyczne?
- Brak Rzeszowa, Szczecina, Bydgoszczy w sieci KDP. Jaką ofertę ma państwo dla mieszkańców Podkarpacia i Pomorza Zachodniego?
Paneliści:
Moderator:
17:00 Zakończenie Kongresu
Participation
Currently available packages
✅ Udział w konferencji
✅ Welcome Pack
✅ Dostęp do stoisk targowych
✅ Dostęp do prezentacji po wydarzeniu
✅ Fast-track przy rejestracji – omijasz kolejki
✅ Specjalny identyfikator VIP – wyróżnij się w tłumie
✅ Dostęp do strefy VIP
✅ Pakiet cateringowy
✅ Networking z uczestnikami i prelegentami
✅ Business matchmaking – przy zakupie min. 4 wejściówek*
✅ Zniżka 10% na jeden kongres TOR (do wykorzystania w ciągu 6 miesięcy)
✅ Zniżka 20% na dowolne szkolenie TOR w 2025 roku
✅ Certyfikat udziału (na życzenie)
* Szczegóły u organizatora
* Cena promocyjna do 31.1.2026
❗️ Wymagana akredytacja*
❗️ Ograniczona liczba miejsc
✔️ Welcome Pack
✔️ Udział w konferencji
✔️ Dostęp do stoisk targowych
✔️ Dostęp do prezentacji
✔️ Dostęp do strefy VIP
✔️ Pakiet cateringowy
✔️ Networking
*Darmowy udział przewidziany jest tylko dla przedstawicieli administracji publicznej, samorządów, instytucji naukowych, uczelni wyższych oraz szkolnictwa.
Other Events
Frequently Asked Questions
Below you will find answers to the most frequently asked questions.
Participation in the event can be purchased through the website www.tor-konferencje.pl, choosing the event that interests us.
The VIP package can be purchased by selecting paid participation options during registration. By choosing the paid registration option, you have the option to make an online payment or a pro-forma invoice.
Partition to the event can be canceled at a cost of 7 days before the event. A cancellation between 7 days and 4 days before the event is 20% of the event fee, within 3 days of the event 50% of the event fee. In the case of cancellation of participation the day before the event or on the day of the event, the Participant bears 100% of the fee for participation in the event. Resignation must be submitted by email: konferencje@tor-konferencje.pl.
The term of payment of the invoice is 7 days.
Yes, it is enough to choose the payment method that interests us to register for.
.avif)
.jpg)



